Zambry jadi jelmaan gelap Khir Toyo di Perak

|

Zambry, ayam itik pun ada raja


Perak Darul Ridzuan yang satu ketika dahulu dikenali juga dengan Gangga Negara tak habis-habis dengan kontroversi. Seolah-olah dilanda perang gerila.

Rata-rata masyarakat kampung mendakwa kerajaan Zambry Abd Kadir yang ada sekarang adalah "kerajaan haram" kerana ianya diplilh orang orang tertentu dan bukannya oleh rakyat.

Zambry adalah wakil rakyat dan Exco UMNO yang menikam belakang Tajol Rosli mantan Menteri Besar dari partinya sendiri.

Zambry juga tidak disenangi oleh majoriti wakil rakyat UMNO dan Barisan Nasional. Dia adalah spesis yang sama dengan Mahdzir Khalid bekas Menteri Besar Kedah yang dilantik oleh Abdullah Badawi.

Khabar-khabar angin bertiup kencang di Perak mengatakan dia banyak menggunakan pengaruh Mufti Perak untuk kepentingan peribadinya.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia perlu menyiasat dakwaan-dakwaan penduduk di Perak mengatakan Mufti negeri itu ada dianugerahkan beberapa keping tanah kerajaan demi membalas sokongan politiknya terhadap Zambry.

Hubungan Zambry dengan penjawat awam juga dihebohkan tidak baik.

Kini, dia memberikan amaran kepada Ketua-ketua Kampung yang disifatkannya sebagai malas supaya berhenti kerja.

Beberapa orang penduduk Siam di Keroh memberitahu, "eloklah dia yang berhenti kerana dah 2.49 juta penduduk Perak yang tak suka dengannya"

Orang kuat Tajol Rosli di Kg Ulu Kenderong Gerik yang tidak menyenangi dengan sikapnya itu memberitahu, jika dibiarkan Zambry menerajui Perak, banyak kerusi akan hilang dalam pilihanraya akan datang.

Apapun, pemerhati politik menjangkakan Perak boleh dikembalikan ke tangan Pakatan Rakyat jika sedikit usaha dilakukan oleh pemimpin-pemimpin parti politik alternatif itu biarpun masyarakat sudah sinonimkan istana sebagai parti politik baru komponen Barisan Nasional.

Gerila politik di Perak sepatutnya sudah ke medan dan mulakan pertempuran.

Zambry, ayam itik pun raja pada tempatnya.

0 comments: