Tips-tips bila berhadapan dengan polis Malaysia

|

Tolonglah rakyat malaysia, kalau ada sekelumit perasaan takut dengan polis maknanya anda silap! Ini adalah tips-tips bila berhadapan dengan polis.

1. Tanamkan di fikiran anda polis-polis ni cuma manusia manusia macam kita, hanya Allah Yang Maha Berkuasa. Yang berbeza cuma uniform yg mereka pakai (tu pun dibeli hasil cukai yang kita bayar!)

2. Tanamkan di fikiran anda polis-polis ini cuma kuli batak kerajaan/rakyat sebab kita yang bayar gaji mereka. Sepatutnya mereka yang menghormati kita dan bukan sebaliknya.

3. Apabila anda ditahan polis di jalanraya anda jangan sekali-kali turun dari kenderaan anda. Jika anda diarahkan turun sila cakap anda kena cepat kerana anda ada urusan ditempat lain. Bagilah apa saja alasan-alasan yang logik.

4. Jangan buat muka takut atau muka 10 sen bila anda berhadapan dengan polis.

5. Kalau betul anda melakukan kesalahan (cuba jangan lakukan) minta maaf dan kata anda tak perasan/terlupa. Jangan sekali-kali beri tanda untuk bagi rasuah.

6. Kalau polis tu berulang kali mengatakan anda melakukan kesalahan katakan saja dengan tenang "Kalau encik nak saman, saman je la... dah nasib saya nak kena saman hari ni...". Kalau anda dilepaskan ucapkan syukur pada Allah tapi kalau anda kena saman jugak bersabar je la...

7. Jangan sekali-kali cuba lari dari sekatan polis, anda mungkin akan terlibat dengan kemalangan atau ditembak macam penjenayah!

0 comments: