Semoga kata-kata Tok Guru menjadi doa yang dimakbul Allah

|

Wartawan : Apa harapan Tok Guru pada penyokong kita?

Mursyidul Am : Harapan saya supaya mereka bertenang dan jangan terpengaruh dengan taktik yang dibuat oleh musuh. Saya setuju supaya umno lenyap di muka dunia. Nak lenyap atas muka dunia payah juga sebab mereka manusia walau bagaimanapun biarlah dia duduk setaraf sebagai pembangkang selamanya.

Klik Artikel penuh: Saya Setuju UMNO Lenyap - Nik Aziz

Khir Poyo

|

Anwar, melalui Kamarudin Jaffar, gagalkan kerajaan campuran PAS-BN Selangor

Zamri Idrus kroni Gani Patail?

|

http://www.kehakiman.gov.my/cause_list/coa/archive/2004/0104/190104-HH-fm(CL-U-Jenayah).htm

Ini lah Polis Malaysia yang tak malu mengaku profesional

|

Semalam dah ambil keterangan selama 5 jam, pagi ni...

Polis sambung ambil keterangan Anwar
17/07/2008 9:25am

KUALA LUMPUR 17 Julai - Polis pagi ini menyambung mengambil keterangan daripada Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kes dakwaan meliwat bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Menurut jurucakap polis Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, keterangan daripada Anwar diambil bermula pukul 7.30 pagi ini.

Pada pukul 8.50 pagi, peguam Anwar, Sankara N. Nair tiba di IPK KL selepas dipanggil oleh salah seorang pegawai penyiasat kes Anwar.

Sementara itu, isteri Anwar, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dilihat meninggalkan
kediamannya di Segambut pada pukul 9.10 pagi dipercayai untuk menemui Anwar di IPK KL. - Utusan

Anwar released!

|

http://www.themalaysianinsider.com/

News flash
Anwar released on police bail this morning after statement recorded. Left KL police headquarters at 9.45am with wife Wan Azizah for home. His lawyer R. Sivarasa told reporters that Anwar spent the night on the cement floor, aggravating his back problem.

Topeng Anjing UMNO

|

anjing UMNO

In Cambodian, they call it 'Balaclava'.
Read here: http://story.cambodiantimes.com/index.php/ct/9/cid/2411cd3571b4f088/id/382837/cs/1/

bal·a·cla·va http://www.thefreedictionary.com/Balaclava

n.
1. A warm woolen hood covering the head and neck, worn especially by mountain climbers and skiers.
2. A similarly styled hood often covering the shoulders, as worn by soldiers and sailors or as protective clothing.

In China, they call it 'Ski Mask '
Read here: http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2c913216495213d5df646910cba0a0a0/?vgnextoid=30eee0fca7c2b110VgnVCM100000360a0a0aRCRD&vgnextfmt=teaser&ss=Asia&s=News

Penangkapan Anwar bukti segala tuduhan adalah rekaan UMNO

|

PKR slams arrest
Wednesday July 16, 2008
LOONG MENG YEE - The Star

..."He was giving his statement at the Anti-Corruption Agency (ACA) office in the morning. He decided to go home for a meal and his prayers. Zohor is at 1.30pm. The police scheduled the meeting at 2pm, don't they have respect for prayers? What Islam Hadhari is this?" asked Dr Husin in a press conference at the party headquarters here.

...Party secretary-general Datuk Salehudin Hashim stressed the leadership had not given any directive for its supporters and followers to do anything untoward.

"If anything happens in the next few days that even smell of civil unrest, it is not coming from this party," he said.

Photobucket

Bakri "The Liar' Zinin

|

Another Bad Decision
Khoo Kay Peng
Wednesday, July 16, 2008

From Malaysiakini.com:

Star Online quoted Federal CID director Bakri Zinin as saying that Anwar was supposed to have gone directly to the police headquarters immediately after giving his statement to the Anti-Corruption Agency (ACA) in Putrajaya.

"However, we were informed that after he left the ACA headquarters in Putrajaya, he had changed his route and was heading back to his house in (Bukit) Segambut.

"He was arrested as we had reason to believe he was not going to show up. We wish to point out that Anwar had initially agreed to meet us on Monday but failed to keep his appointment."

Yesterday, the same Bakri Zinin told a room packed with newsmen that Anwar is given until 2pm today to appear himself at the Police HQ. However, Anwar was arrested between 12.55pm to 1.05pm outside his residence at Bukit Segambut.

Even if Bakri has a legitimate reason to doubt Anwar's promise to show up at his office by 2pm, he should have kept his promise and adhere strictly to the deadline given to Anwar to do so. This knee-jerk reaction exposed Bakri's lack of professionalism and poor handling of the case. He should bear in mind that Anwar is not just anybody but a top opposition leader who has a huge following in the country. Moreover, Anwar has prevailed in the public perception about his involvement in the alleged sodomy case.

This action, coupled with rumours of another crack down against opposition leaders, will not put the current Abdullah administration in a good light. Already, the police is suffering from poor public perception and a good number of people actually believed that the police are being used as a coersive political tool by the ruling regime to snuff out any opposition against the regime.

At any moment, the police must demonstrate their independence. They must not only seen to be fair but also act fairly at all times.

This incident (of which no arrest warrant was issued) and the arbitrary decision taken by Bakri Zinin confirmed our fear that the police will act at its own whim and fancy if there is no IPCMC to ensure the police are not above the law.

Bakri must explain his action. Failing to do so, the Bar Council and Suhakam must intervene to get proper explanation from the government.

Anwar is innocent until proven guilty. I would like to urge the relevant authorities to ensure he gets his fair defence and trial at an open court.

Shocking old news: Bakri “Karate Man” Zinin

|

FAC News - Thursday, May 2, 2002 8:48 AM

Bakri the “Karate Man”

Yesterday, around 20 or so people were arrested (including an eight-year old “terrorist”) for participating in a May Day March.

According to reports received, 17 or 18 were arrested in the march, while another three were arrested at night when they went to the police station to send the detainees their dinner – certainly an act detrimental to the security of the nation.

It seems,1st May, which is a public holiday in Malaysia, may not be celebrated in any public way other than by staying at home and watching Walt Disney movies on TV.

In a press statement issued by SUARAM, a Malaysian NGO, “The march came to a
startling halt when police officers from the Dang Wangi Police District assaulted leaders and workers halfway through their peace walk.”


“An estimated 150 people started their May Day Peace Walk from Chow Kit at 10.00am towards the Kuala Lumpur City Centre (KLCC Twin Towers) for their gathering,” said SUARAM. “After walking for 1.5 km, they were confronted by a group of police officers who charged the crowd without warning or provocation.”

”Officer in Charge of Police District (OCPD) Dang Wangi, Bakri Zinin, led the attack, personally shoving and assaulting negotiators at the front. Many workers were hurt when police officers grabbed banners, clothes and leaflets.”

Bakri Zinin is a well-known Reformasi-hater. In March last year, Bakri Zinin arrested the Director of the Free Anwar Campaign, Raja Petra, together with his wife, Marina, in a candlelight vigil. The following day, the police raided Raja Petra’s house and confiscated his personal computer and the “evidence” obtained from this computer resulted in Raja Petra’s arrest a month later under the Internal Security Act.

Raja Petra’s March 2001 arrest was most interesting to say the least.

Initially, the police had arrested Marina and another seven people that included an old lady who was limping due to a knee injury and could not run away when commanded to do so. She was arrested for “disobeying the order to disperse quickly”. Marina, who was propping her up when it appeared she was going to collapse, was also arrested for not dispersing fast enough.

Raja Petra then followed the two unfortunate ladies into the police station. A few minutes later, Bakri walked in, saw Raja Petra, and charged towards him. Bakri gave Raja Petra a karate chop that sent him reeling. Why Bakri attacked Raja Petra is not known to this very day.

Raja Petra immediately got up to face his assailant but was surrounded by about seven police officers. Marina, who was more worried that Raja Petra may beat up the OCPD than the other way around, held him back and begged him to sit down again.

Raja Petra stood there pointing his finger at Bakri and shouted, “I will never forget you. I will always remember this incident.”

Bakri went into a rage and tried to attack Raja Petra again but the other police officers held him back. “I am the OCPD here!” Bakri shouted.

“So what?” shouted Raja Petra in reply. “That still does not give you the right to attack me.” The police officers quickly shoved Bakri out the door before the shouting match could turn to bloodshed.

Bakri then told one of the police officers to arrest and handcuff Raja Petra. When asked what the charge was, the police officer said, “We will think of something later.” Raja Petra was made to sit the rest of the night with his hands uncomfortably handcuffed behind his back.

Raja Petra was eventually not charged for any crime but was put through the humiliation of spending the night sleeping on the dirty lockup floor in the company of a cell-full of drug addicts and one person facing a murder charge.

When Raja Petra was arrested under the ISA a month later, this incident was raised during the two-month long interrogation. Raja Petra told the police officers he is prepared to face Bakri one-on-one anytime.

“If Bakri is such a fighter, then ask him to come and face me one-to-one,” said Raja Petra to the bemused officers. “He is such a hero when it comes to ten beating up one. Is he prepared to go one-on-one with me?”

“Oh, so you think you can take him just because you are a black belt holder is it?” the interrogators remarked.

“Maybe you are more suited to Azalina (Puteri UMNO). She too is a black belt,” quipped the officer. “I am sure she and you can get along well.”

“No! I don’t think so,” said another officer. “Azalina would probably prefer your wife to you.”

“That’s okay with me,” replied Raja Petra cheekily. “After all, I am into group sex.”

The police officers probably thought they could shock Raja Petra with all the sex talk (which, if you read the Affidavits of the ten ISA detainees, was what was discussed most of the time) but the tables had been turned and they immediately changed the subject.

A friend of Raja Petra, a newspaper distributor, also faced the same fate one day when Bakri gave him a karate chop. This chap, however, retaliated and gave Bakri a hard kick on his groin. Bakri limped away clutching his balls and never troubled the chap again.

The newspaper distributor was detained for two weeks for this episode and is still awaiting trial.

It looks like Bakri is only brave if he has a dozen police officers to help him assault you. And I am sure Raja Petra is now going to be on Bakri’s “hit list” for this revelation.

“Mana ada.. polis takkan tangkap orang pakai topeng.”

|

See it yourself!

topeng musa

Babi yang suka menipu

|

Photobucket

Dalam UTUSAN MELOYA
Musa enggan komen penahanan Anwar
16/07/2008 6:00pm

SEPANG 16 Julai – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan hari ini enggan mengulas mengenai cara polis yang menggunakan pasukan komando bertopeng untuk menahan Datuk Seri Anwar Ibrahim pagi tadi.

Ketika ditemui pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di sini petang ini, Musa tidak mahu menjawab sebarang soalan mengenai penahanan Anwar berhubung kes liwat itu.

Pada awalnya, menjawab soalan wartawan mengapa polis komando bertopeng yang diarah menangkap Anwar, Musa berkata:

“Mana ada.. polis takkan tangkap orang pakai topeng.”

Tetapi apabila diberitahu bahawa seorang jurugambar sempat merakamkan peristiwa penahanan Anwar oleh sepasukan komando bertopeng itu, Musa menjelaskan:

“Saya baru sampai (dari Brunei), saya tak tahu menahu, saya tak ada komen,” katanya.

Musa baru pulang dari Brunei kerana menerima Pingat Darjah Pahlawan Negara Brunei Yang Amat Perkasa Darjah Pertama sempena Hari Keputeraan Ke-62 Sultan Hassanal Bolkiah di Istana Darul Iman, Bandar Seri Begawan semalam. – Utusan.

Dalam BERITA HAIRAN
Penangkapan Anwar ikut undang-undang: Musa
Rabu, 16 Julai 2008

SEPANG: Penahanan Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bagi membantu siasatan polis berhubung tuduhan meliwat pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, adalah sesuatu amalan biasa dalam siasatan kes jenayah dan dibuat mengikut proses undang-undang, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Beliau berkata adalah menjadi amalan kepada semua pihak termasuk Anwar, selaku tertuduh untuk tampil dan memberikan keterangan bagi membolehkan polis membuat siasatan secara adil.

“Polis tahu apa yang mereka lakukan dan polis hanya jalankan tanggungjawab bagi menyiasat kes ini,” katanya kepada pemberita sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), di sini petang ini dari Brunei.

Can somebody just shoot this MAMAK please...

|

kompom mamak

Khairy: Berani, beri DNA Anwar
Jul 16, 08 2:42pm

Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) mencetuskan kekecohan di Dewan Rakyat apabila meminta penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan sampel DNA berhubung siasatan tuduhan liwat terhadapnya.

"Kita tidak boleh memaksa mana-mana pihak untuk memberi sampel DNA (tapi) kalau tidak takut pada kebenaran, saya harap Anwar akan tampil hari ini, dan kalau berani, beri sampel DNA untuk diuji sama ada laporan polis itu betul atau tidak. Ini penting," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2008).

Kata-kata naib ketua Pemuda Umno itu menyebabkan beberapa anggota parlimen Pakatan Rakyat termasuk Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail (PKR-Permatang Pauh), isteri Anwar, bangun dan mempertikaikan kenyataan itu.

Wan Azizah yang juga presiden PKR berkata: "Kenapa Rembau (Khairy) hendak minta DNA dari suami saya.

"Laporan polis yang dibuat tidak diberi kepada kami, bagaimana Rembau boleh tahu, apakah Rembau tahu kandungan dari laporan polis itu."

Laporan terhadap Anwar itu dibuat oleh bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Menurut laporan Bernama, Khairy kemudian menjelaskan bahawa beliau tidak tahu-menahu mengenai siasatan polis berhubung kes itu, tetapi katanya, sampel DNA amat diperlukan sebagai bukti.

"Laporan polis tidak diberi kepada ketua pembangkang (Wan Azizah) sebab suaminya tidak hadir ke balai polis. Saya tidak tahu-menahu tentang siasatan ini, yang tergerak hati saya (untuk) minta DNA adalah bentuk laporan polis tersebut.

"Ini adalah tuduhan liwat dan salah satu bukti yang diperlukan adalah bukti DNA," beliau dipetik sebagai berkata.

Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak), yang juga naib presiden PKR, kemudian bangun dan mencadangkan agar diadakan jawatankuasa khas tindakan.

Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) pula menggunakan Peraturan Mesyuarat 36 (12) meminta Khairy menetapkan pendirian bahawa laporan polis tidak diberikan kerana Anwar masih tidak memberikan kenyataannya kepada polis.

"Rembau kata bahawa oleh kerana Anwar belum beri kenyataan, sebab itu dia tidak diberi laporan, adakah Rembau tetap menyatakan bahawa itu sebenarnya alasan Anwar tidak beri kenyataan, oleh itu polis tidak beri laporan," katanya, lapor agensi berita lagi.

Situasi itu menimbulkan pertikaman lidah antara penyokong kerajaan dan pembangkang sehingga memaksa timbalan yang dipertua Dewan Rakyat Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menenangkan keadaan.

"Kalau itu pendirian Rembau, itu dia punya pasal, yang buat penyiasatan adalah polis, takkan polis nak dengar arahan Rembau dalam dewan ini," kata Wan Junaidi.

Perbahasan Khairy sekali lagi menjadi kecoh dan hangat apabila beliau berkata janji Anwar untuk menurunkan harga minyak sebanyak 50 sen jika memerintah negara adalah satu pembohongan dan putar belit.

Khairy berkata ini bertentangan dengan janji parti itu ketika pilihan raya umum lepas yang mengatakan akan menurunkan harga minyak kurang daripada RM1.92.

"Tapi semalam (pada debat Anwar dengan menteri penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek) pembohongan terdedah bahawa beliau hanya mampu janji turunkan 50 sen dari RM2.70 kepada RM2.20 yang mana masih lagi tinggi daripada RM1.92 seperti yang dijanjikan pada pilihan raya," katanya.

Kenyataan Khairy itu kemudian dijawab oleh Mohamed Azmin yang mengatakan bahawa apa yang disebut Anwar itu adalah langkah awal dengan mengambil kira keadaan ekonomi sekarang.
"Dalam keadaan ekonomi hari ini, mana mungkin kita hendak turun secara mendadak, ini peringkat awal dan sekiranya suasana mengizinkan kita akan turunkan lebih rendah supaya rakyat dapat manfaat," katanya.

This is really funny: KJ in Urban Dictionary

|

khairy jamaluddin

1. a widely loathed mongrel monkey indigenous to malaysia also known as beruk.

malay slang for someone who takes advantage of public ignorance to mitigate hatred towards his illicitly obtained wealth & his arrogantly nepotistic ascent to political power not earned by himself.

2. a spotaneous exclamation uttered when something unfortunate happens.

1. pukimak, PM kan orang baik kenapa kahwinkan anak kepada si beruk ni yang malukan bangsa?

2. khairy jamaluddin! who didn't flush this toilet before me??

(Found here: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=khairy%20jamaluddin)

RICH DAD, POOR DAD

|

rich dad poor dad

RICH 'MINDED' DAD = Anwar Ibrahim
POOR 'ASSHOLE' DAD = Dolah Perut Busuk

Minyak, rahmat yang menjadi bala

|

bala

Aku bukan ekonomis tetapi aku rasa untuk menandingi kekuatan ekonomi serantau maka minyak adalah rahmat untuk dimanfaatkan. Malangnya rahmat ini menjadi bala di kala UMNO/BN di penghujung usia. Ketika negara lain bergelut dengan kenaikan harga minyak Malaysia masih boleh berbangga dengan pembangunan palsu yang entah benar entah tidak.

Sedarlah semua rakyat Malaysia bahawa sebenarnya perkataan SUBSIDI itu hanya rekaan pemimpin barua. Yang benar ialah ia merupakan PELABURAN untuk memacu ekonomi negara ke tahap yang maksimum hingga Malaysia mampu untuk kembali menjadi menjadi gergasi ekonomi Asia.

Jika kita menjadi bapa yang baik sudah tentu kita menggunakan kekayaan pemberian Allah untuk melabur dalam pendidikan, makanan dan perkara2 lain untuk anak kita. Apakah selepas itu kita akan kata "Wahai anakku, ini semua adalah SUBSIDI yang ayah beri untuk kamu." Hina lah kita sebagai bapa jika tergamak berkata demikian.

Komen-komen kelakar tentang Shaberry

|

anwar shaberry

Komen 1
Debat: Sampai Berbueh Mulut Shaberry
... Bagaimana pun sekalung tahniah perlu dihulurkan kepada Shaberry. Walaupun sampai berbueh mulutnya untuk mematahkan hujah Anwar dan mempertahkan tindakan Perdana Menteri dan bosnya Abdullah Ahmad Badawi yang menaikkan harga minyak, namun beliau mampu juga memberanikan dirinya. Kesanggupan itu satu kehebatan Shaberry sebenarnya.
(Artikel penuh: Ulasan Debat)

Komen 2
menteri penerangan tidak cerdik langsung. dicucukhidiungkan berdebat pasal minyak, ekonomi, dia hentam peribadi. harap air liur sajaberjerejeh. mental buduh, kasut!
(Artikel penuh: debat minyak)

Komen 3
... Aku yakin ni semua kerana doa rakyat jelata. Sebab tu depa-depa Be End jadi terbodo pi hantar si Stroberi Cheek and Nordinkodi -- tanya soalan bodo, attack personal, kasi fakta bangang, dan yang paling utama... tak menjawab soalan!

Itu dah dipotong time dari 90min jadi 52min, tu. Lagi lama akan pasti lagi ketara kebodohan si Stobewi.

Dia sedar ke tak DSAI tu a very very well-read man?? Dia ibarat budak STPM melawan seorang Doctorate!

Aiyoh, memalukan!!! Enuff said!!!

... as compared to the other team, including si Nordinkodi. Camana dia boleh jadi Naib Chancellor of UUM ntah!

No, no... camana si Stobewi Cheek boleh jadi Malaysia's Info Minister, hah????
(Artikel penuh: Anwar vs Shabery: No Match!)

Komen 4
Ternyata Shabery telah berjaya menandingi kehebatan lawak Menteri-Menteri Penerangan sebelumnya, seperti Mat Bulat, Kadir BowTie dan Zam Erection. Syabas.
(Artikel penuh: Tahniah Shabery!)

S Musliadi tukar baju

|

Anwar Ibrahim Di Taiping Perak

|

Part 1

Part 2

Part 3

Part 4

Pak Lah, Si Dungu yg tak boleh pakai

|

mr dungu
3 bukti nyata bahawa Mr Clean sebenarnya adalah Mr Dungu.

Pak Lah tak pernah bohong:
- masa tak ngaku menikah?
- masa bubar parlimen?
- masa minyak naik?

Bila rakyat minta kerajaan berusaha turunkan harga barang Mr Dungu naikkan harga minyak.

Bila rakyat komplen gaji tak cukup Mr Dungu beria-ia nak bayar gaji 2 kali sebulan. Idea ni kalau cerita kat Zeti Akhtar pun dia akan gelak sakan. Last2 TG Nik Aziz pecah rahsia idea ni tak praktikal dan akan menaikkkan kos. Mr Dungu senyap dan lepas tangan kepada KSN utk jawab.

Memang Pak Lah, si Dungu yg tak boleh pakai. Bacalah artikel2 dibawah ini sebagai bukti:

PM: Satu pengkhianatan Perbuatan sebar fitnah, bohong timbulkan persepsi negatif negara
Utusan Malaysia - PUTRAJAYA 7 Julai – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, perbuatan pihak tertentu menyebarkan fitnah dan pembohongan secara meluas sehingga menimbulkan persepsi negatif yang mengetepikan kebenaran merupakan satu perbuatan khianat terhadap negara.

Penulis blog patut dipersalah sebar khabar angin, spekulasi: PM
Isnin, 2008 Julai 07
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu penulis blog menghentikan perbuatan membuat spekulasi dan menyebarkan khabar angin kerana perkara itu menjadi antara faktor membawa kepada ketidakstabilan politik negara.

Pembayaran Gaji Kakitangan Awam Diteruskan Seperti Biasa, Kata KSN
02 Julai, 2008 12:34 PM

PUTRAJAYA, 2 Julai (Bernama) -- Pembayaran gaji kakitangan awam akan diteruskan seperti biasa dan bukan dua kali sebulan mulai bulan depan seperti yang diumumkan sebelum ini, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan hari ini.

Beliau berkata perkara itu diputuskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Mohd Sidek berkata keputusan kerajaan untuk membayar gaji dua kali sebulan bagi memudahkan penjawat awam dalam menguruskan perbelanjaan mereka, tidak akan diteruskan.

"Penjawat awam sendiri sebagaimana yang disuarakan Cuepacs (Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam) memikirkan tidak perlu dibayar dua kali sebulan maka kita tak akan teruskan," katanya kepada pemberita ketika ditanya mengenai perkara itu selepas melancarkan Laporan Kajian Indeks Persepsi Integriti Nasional 2007 di sini.

Mengenai tuntutan terbaru Cuepacs supaya Elaun Sara Hidup (COLA) kakitangan awam dinaik dan diselaraskan daripada RM300 kepada RM500 sebulan bagi seluruh negara, Mohd Sidek berkata kerajaan akan meneliti perkara itu.

Beliau berkata perkara itu memerlukan kajian yang teliti kerana melibatkan perbelanjaan yang besar, lebih-lebih lagi ketika negara memerlukan penambahan peruntukan sebanyak RM30 bilion dalam Rancangan Malaysia ke-9 (RMK-9) seperti yang dibentangkan oleh Abdullah dalam kajian separuh penggal RMK-9 Khamis lalu.

"Kerajaan kena fikir keseluruhannya, sama ada kita punya kemampuan dan implikasinya tapi apapun kita akan rundingkan," katanya.

-- BERNAMA

Perak bekal air paip percuma

|

water
Jul 7, 08 4:57pm

Selepas Selangor memberikan 20 meter padu air percuma, kini Perak - sebuah lagi kerajaan Pakatan Rakyat - turut memperkenalkan langkah serupa untuk mereka berpendapatan rendah.
Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata penduduk berpendapatan kurang daripada RM750 sebulan akan mendapat kemudahan itu bermula Ogos ini.

Selangor, yang menunaikan janji dalam manifesto PAS dan PKR, mula melaksanakan kemudahan itu bulan lalu seluruh negeri kepada pemilik meter air individu.

Menteri besar Perak menambah, 15,000 penduduk miskin di negeri ini dikenal pasti bakal menerima manfaat itu dengan anggaran kos perbelanjaan yang ditanggung Lembaga Air Perak (LAP) sebanyak RM2 juta sebulan.

"Pemberian air percuma itu adalah sebahagian daripada sumbangan kerajaan negeri kepada penduduk miskin di Perak bagi meringankan beban mereka berikutan harga barang yang semakin meningkat," katanya hari ini, lapor Bernama.